Úvod
Motto: "Nejdřív musím porozumět sobě a pak druhým."
Sexualita je především vztah k sám sobě. Přijmout se takový, jaký jsem a mít z toho radost. V sexuální výchově hrají klíčovou roli rodiče. Rodiče předávají své hodnoty dětem a zohlednují jejich potřeby. Právě v rodině si dítě poprvé uvědomuje sám sebe, své způsoby vyjádření sebe sama a formování vztahů směrem k blízským osobám. Učí se poznávat sebe jako člověka, přijímat a vyjadřovat náklonnost, lásku a empatii.
Škola přispívá k rozvoji každého žák včetně vzdělávání o sexualitě. Poslání školy spočívá ve vzdělávání žáků a učení se žít s ostatními. Škola je místem reflexe, kde mohou děti diskutovat se svými vrstevníky, učit se vztahovosti a objevovat samy sebe mimo rodinu.
Mým cílem je zpřístupnit vědecky podložené informace širší veřejnosti v oblasti citové, vztahové a sexuální výuky a prezentovat sexualitu i mimo rámec prevence. Dát rodičům a učitelům příležitost otevřít dětem téma sexuality. Nabízím diskuse, různé úhly pohledu a bezpečný prostor k hovorům o dětské sexualitě.
Věnuji se prevenci sexuálního zneužívání, agrese a incestu. Reaguji tak na vlnu "MeTooIncest", která proběhla v roce 2020-2021 ve Francii.
Podle statistik je každý desátý Francouz obětí sexuálního zneužívání. Tzn. že v každé třídě při počtu 30ti žáků jsou tři děti obětí sexuálního násilí.V ČR oficiální statistiky neexistují a téma incestu je tabuizovaným tématem. Incest je zákonem zakázaný. Skutečným zákazem není incest, ale o incestu mluvit. Většina osvět v prevenci sexuálního zneužívání a násilí se zaměřuje na oběti, ale nikdy na pachatele. Jakoby to byl pouze problém oběti. Nemůžeme čekat, až děti promluví. Dětské oběti sexuálního násilí a incestu promluví většinou v dospělosti nebo celý život mlčí. Je na nás dospělých a naší společnosti, abychom se tématu věnovali a nahlas o něm mluvili.
Co nabízím:
- Vzdělávací semináře o dětské sexualitě a jejích projevech pro učitele MŠ a prvního stupně ZŠ
- Programy pro školy: Citová, vztahová a sexuální výuka pro žáky 1.- 5. tříd
- Besedy a konzultace pro rodiče a pěstouny
- Kurz "Eda a Ela" online verze- preventivní program sexuálního zneužívání a napadení pro děti od 4-8 let a jejich rodiče nebo učitele
Kurz najdete v sekci pro rodiče nebo pro učitele
Uvodní video ke kurzu "Eda a Ela": https://youtu.be/1dLvxoCoW6c
Co je obsahem citové, vztahové a sexuální výuky?
Pro mnoho z nás znamená sexuální výuka"vše kolem sexu"; že jde o předávání informací o lidském těle muže a ženy a jeho sexuálních funkcí, cyklu ženy, těhotenství a porodu, metodách antikoncepce apod.
Sexuální výuka si klade za cíl povzbudit jazykové a komunikační dovednosti dětí. Děti se učí mluvit o sexualitě a potřebách stejně otevřeně jako o jiných věcech, které se týkají lidského života, a že existuje mnoho způsobů společného soužití. Odpovědí na otázku dítěti ukazujeme, že ho přijímáme a že mu nasloucháme.
Hlavním tématem je „tělo“ a "kdo jsem já". Všechno se odvíjí od znalosti těla: anatomie, funkce, emoce a pocity, chování, soukromí a intimita atd. Cílem je pomoc dětem a mladým si uvědomit souvislosti a interakci mezi biologickou, psychickou, sociální, citovou a sexuální stránkou těla, která tvoří identitu člověka. Na tu navazuje vztah s okolím.
Jelikož se člověk vyvíjí, jeho znalosti, dovednosti, postoje se prohlubují. Je to stejné jako, když stavíte dům. Základy pokládáte v dětství, každá nová informace je další cihlou ke znalosti sám sebe. Když si představíme, že se sexuální výchovou začínáme v 11-13 letech, je to stejné jako bychom stavěli dům od střechy.
Sexuální, vztahová a citová výuka začíná nevědomě už před narozením dítěte: to jak se na něj rodiče těší, jak si matka s dítětem povídá, jak se na něj připravuje, jak si dítě představuje, jak si představuje čas s ním, zda to bude kluk nebo holka… to vše je začátek. Tady už vzniká dialog. Proto kontinuální výchova. Čím je dítě starší, potřebuje nové informace, využívá svého přirozeného objevování a zvídavosti, která se s věkem proměňuje. Proto mluvím o tzv. spirálovém modelu. Čím je dítě starší, tím více informací potřebuje vědět, aby si vytvářelo dovednosti a postoje.
Nyní ten model funguje obráceně, nejdřív děti i mladiství experimentují s tím, co ví nebo si na základě informací z internetu, od kamarádů a svých vlastních představách vytvoří a teprve potom se dozvídají, jak to je…
Je vhodné, mluvit ve skupině s dětmi/žáky o tak intimních tématech?
Vzhledem k tomu, že děti i dospívající jsou ve svém každodenním životě vystaveni tolika informacím se sexuálním podtextem (médiím, reklamě, videoklipům, plakátům ve městě atd.), potřebují dospělé osoby, aby tak společně třídili a objasňovali vše, s čím jsou děti konfrontovány. Skutečnost, že mě děti neznají umožňuje emoční odstup, který by nebyl možný s jejich běžným učitelem nebo rodičem. Děti se odváží klást mi otázky s vědomím, že mě pravděpodobně hned tak neuvidí nebo jen párkrát.
Abychom zaručili bezpečné prostředí, máme dohodu: žádné výsměchy, nemluvíme ani o jejich nebo mém soukromém životě, o žádných osobních a intimních zkušenostech. Je dovoleno se stydět, červenat a chichotat se:) To, co se ve třídě řekne, tam i zůstane. Přítomnost učitele během sexuální výuky má mít uklidňující funkci a vytváří tak kontinuitu života třídy. Program sexuální výuky lze realizovat pouze v třídě, kde jsou zdravé vztahy.