Úvod

Motto: "Nejdřív musím porozumět sobě a pak druhým."

 

Sexualita je především vztah k sám sobě. Přijmout se takový, jaký jsem a mít z toho radost. V sexuální výchově hrají klíčovou roli rodiče. Rodiče předávají své hodnoty dětem a zohlednují jejich potřeby. Právě v rodině si dítě poprvé uvědomuje sám sebe, své způsoby vyjádření sebe sama a formování vztahů směrem k blízským osobám. Učí se poznávat sebe jako člověka, přijímat a vyjadřovat náklonnost, lásku a empatii. 

Škola přispívá k rozvoji každého žák včetně vzdělávání o sexualitě. Poslání školy spočívá ve vzdělávání žáků a učení se žít s ostatními. Škola je místem reflexe, kde mohou děti diskutovat se svými vrstevníky, učit se vztahovosti a objevovat samy sebe mimo rodinu.

Mým cílem je zpřístupnit vědecky podložené informace širší veřejnosti v oblasti citové, vztahové a sexuální výuky a prezentovat sexualitu i mimo rámec prevence. Dát rodičům a učitelům příležitost otevřít dětem téma sexuality. Nabízím diskuse, různé úhly pohledu a bezpečný prostor k hovorům o dětské sexualitě.

Věnuji se prevenci sexuálního zneužívání, agrese a incestu. Reaguji tak na vlnu "MeTooIncest", která proběhla v roce 2020-2021 ve Francii.
Podle statistik je každý desátý Francouz obětí sexuálního zneužívání. Tzn. že v každé třídě při počtu 30ti žáků jsou tři děti obětí sexuálního násilí.V ČR oficiální statistiky neexistují a téma incestu je tabuizovaným tématem. 
Incest je zákonem zakázaný. Skutečným zákazem není incest, ale o incestu mluvit. Většina osvět v prevenci sexuálního zneužívání a násilí se zaměřuje na oběti, ale nikdy na pachatele. Jakoby to byl pouze problém oběti. Nemůžeme čekat, až děti promluví. Dětské oběti sexuálního násilí a incestu promluví většinou v dospělosti nebo celý život mlčí. Je na nás dospělých a naší společnosti, abychom se tématu věnovali a nahlas o něm mluvili.

 

Co nabízím:

 

  • Vzdělávací semináře o dětské sexualitě a jejích projevech pro učitele MŠ a prvního stupně ZŠ

 

  • Programy pro školy: Citová, vztahová a sexuální výuka pro žáky 1.- 5. tříd 

 

  • Besedy a konzultace pro rodiče a pěstouny

 

  • Kurz "Eda a Ela" online verze- preventivní program sexuálního zneužívání a napadení pro děti od 4-8 let a jejich rodiče nebo učitele
    Kurz najdete v sekci pro rodiče nebo pro učitele
    Uvodní video ke kurzu "Eda a Ela":  https://youtu.be/1dLvxoCoW6c

 

 

Co je obsahem citové, vztahové a sexuální výuky?

Pro mnoho z nás znamená sexuální výuka"vše kolem sexu"; že jde o předávání informací o lidském těle muže a ženy a jeho sexuálních funkcí, cyklu ženy, těhotenství a porodu, metodách antikoncepce apod. 

Sexuální výuka si klade za cíl povzbudit jazykové a komunikační dovednosti dětí. Děti se učí mluvit o sexualitě a potřebách stejně otevřeně jako o jiných věcech, které se týkají lidského života, a že existuje mnoho způsobů společného soužití. Odpovědí na otázku dítěti ukazujeme, že ho přijímáme a že mu nasloucháme.

Hlavním tématem je „tělo“ a "kdo jsem já". Všechno se odvíjí od znalosti těla: anatomie, funkce, emoce a pocity, chování, soukromí a intimita atd. Cílem je pomoc dětem a mladým si uvědomit souvislosti a interakci mezi biologickou, psychickou, sociální, citovou a sexuální stránkou těla, která tvoří identitu člověka. Na tu navazuje vztah s okolím.

Jelikož se člověk vyvíjí, jeho znalosti, dovednosti, postoje se prohlubují. Je to stejné jako, když stavíte dům. Základy pokládáte v dětství, každá nová informace je další cihlou ke znalosti sám sebe. Když si představíme, že se sexuální výchovou začínáme v 11-13 letech, je to stejné jako bychom stavěli dům od střechy.

Sexuální, vztahová a citová výuka začíná nevědomě už před narozením dítěte: to jak se na něj rodiče těší, jak si matka s dítětem povídá, jak se na něj připravuje, jak si dítě představuje, jak si představuje čas s ním, zda to bude kluk nebo holka… to vše je začátek. Tady už vzniká dialog. Proto kontinuální výchova. Čím je dítě starší, potřebuje nové informace, využívá svého přirozeného objevování a zvídavosti, která se s věkem proměňuje. Proto mluvím o tzv. spirálovém modelu. Čím je dítě starší, tím více informací potřebuje vědět, aby si vytvářelo dovednosti a postoje.

Nyní ten model funguje obráceně, nejdřív děti i mladiství experimentují s tím, co ví nebo si na základě informací z internetu, od kamarádů a svých vlastních představách vytvoří a teprve potom se dozvídají, jak to je…

 

Je vhodné, mluvit ve skupině s dětmi/žáky o tak intimních tématech?

Vzhledem k tomu, že děti i dospívající jsou ve svém každodenním životě vystaveni tolika informacím se sexuálním podtextem (médiím, reklamě, videoklipům, plakátům ve městě atd.), potřebují dospělé osoby, aby tak společně třídili a objasňovali vše, s čím jsou děti konfrontovány. Skutečnost, že mě děti neznají umožňuje emoční odstup, který by nebyl možný s jejich běžným učitelem nebo rodičem. Děti se odváží klást mi otázky s vědomím, že mě pravděpodobně hned tak neuvidí nebo jen párkrát.

Abychom zaručili bezpečné prostředí, máme dohodu: žádné výsměchy, nemluvíme ani o jejich nebo mém soukromém životě, o žádných osobních a intimních zkušenostech. Je dovoleno se stydět, červenat a chichotat se:) To, co se ve třídě řekne, tam i zůstane. Přítomnost učitele během sexuální výuky má mít uklidňující funkci a vytváří tak kontinuitu života třídy. Program sexuální výuky lze realizovat pouze v třídě, kde jsou zdravé vztahy.

 

 

 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení